Kalendarium

PNWTŚRCZPTSOND
       1
 2 3 4 5 6 7 8
 9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Strona została zrealizowana dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Kontakt

Babiogórski Park Narodowy
34-222 Zawoja 1403
Współrzędne Dyrekcji Parku: 49.61190N 019.51828E

tel. +48 (33) 877 51 10
tel. +48 (33) 877 67 02
fax: +48 (33) 877 55 54
e-mail:

NIP 552-171-36-27, Regon 122462192
Numer konta do wpłat:
81 1130 1150 0012 1252 7820 0001
Nasz bank: BGK o/Kraków

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Tutaj jesteś: Strona główna / Edukacja / Oferta edukacyjna

Oferta edukacyjna

OFERTA EDUKACYJNA BABIOGÓRSKIEGO PARKU NARODOWEGO

Oferta edukacyjna BgPN adresowana jest do wszystkich zwiedzających, ale szczególnie do dzieci i młodzieży, a działalność dydaktyczna nie ogranicza się tylko do samego budynku Ośrodka Edukacyjnego.

Czas trwania zajęć liczony w godzinach lekcyjnych. Opis poszczególnych tematów ułożony w porządku alfabetycznym.

"JAKO TO NA HOLI DOWNI BYWAŁO?"
W zależności od wieku odbiorców prowadzący zajęcia rozszerza zakres merytoryczny zajęć poprzez poruszanie dodatkowych tematów oraz dostosowuje język wypowiedzi do wieku i percepcji uczestników.

"Jako to na Holi downi bywało?"
Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa klasy I-III,
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 h max liczba uczestników max. 25.

Uczniowie poznają: Historię i dawne zwyczaje górali zamieszkujących podnóża Babiej Góry. W szczególności zajęcia ukazują cykl życia na dawnej podbabiogórskiej wsi, zależność człowieka od zmieniającej się przyrody, od jej darów i ograniczeń które nakłada choćby poprzez zmianę pór roku. Uczestnicy będą podziwiać dawny strój, zapoznają się z tajnikami życia pasterzy na szałasie oraz wezmą udział w wyrobie oscypka - słynnego góralskiego sera.  Zajęcia przewidziano w formie terenowej - połączonej z wycieczką lub formie stacjonarnej - połączonej ze zwiedzaniem wystawy stałej BgPN (np. w przypadku niepogody lub w zimie)

"Jako to na Holi downi bywało?"
Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa klasy IV-VIII,
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 do 3 h max liczba uczestników max. 25.
Uczniowie poznają:
1. Historię i dawne zwyczaje górali zamieszkujących podnóża Babiej Góry. W szczególności zajęcia ukazują cykl życia na dawnej podbabiogórskiej wsi, zależność człowieka od zmieniającej się przyrody, od jej darów i ograniczeń które nakłada choćby poprzez zmianę pór roku. Uczestnicy będą podziwiać dawny strój, zapoznają się z tajnikami życia pasterzy na szałasie oraz wezmą udział w wyrobie oscypka ? słynnego góralskiego sera.  Zajęcia przewidziano w formie terenowej - połączonej z wycieczką lub formie stacjonarnej - połączonej ze zwiedzaniem wystawy stałej BgPN (np. w przypadku niepogody lub w zimie)
2. Uczniowie starszych klas szkoły podstawowej mogą również wziąć udział w quizie poświęconym odbytym zajęciom. Podczas zabawy prowadzący zadaje pytania związane z zajęciami oraz wręcza symboliczne nagrody.

"Jako to na Holi downi bywało?"
Etap edukacyjny: Szkoła średnia,
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 do 3 h max liczba uczestników max. 25.
Uczniowie poznają:
1. Historię i dawne zwyczaje górali zamieszkujących podnóża Babiej Góry. W szczególności zajęcia ukazują cykl życia na dawnej podbabiogórskiej wsi, zależność człowieka od zmieniającej się przyrody, od jej darów i ograniczeń które nakłada choćby poprzez zmianę pór roku. Uczestnicy będą podziwiać dawny strój, zapoznają się z tajnikami życia pasterzy "na szałasie" oraz wezmą udział w wyrobie oscypka - słynnego góralskiego sera.  Zajęcia przewidziano w formie terenowej - połączonej z wycieczką lub formie stacjonarnej (np. w przypadku niepogody lub w zimie)
2. Na życzenie uczestników lub w okresie niepogody możliwe będzie również zorganizowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej dziedzictwa kulturowego górali Babiogórców na wystawie stałej. Prezentacja będzie wzbogacona poprzez prezentację eksponatów znajdujących się na wystawie stałej a poświęconej Babiogórcom.

NIEZWYKŁE WĘDRÓWKI ROŚLIN

"Niezwykłe wędrówki roślin"
Etap edukacyjny:  klasy I-III i klasy "zero"
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz.; max liczba uczestników 25 osoby; miejsce zajęć - ścieżka Wawrzyńca Szkolnika;

Podczas zajęć uczestnicy mają okazję odmiennego spojrzenia na rośliny. Umożliwia to pochylenie się nad różnymi strategiami rozprzestrzeniania się roślin. Dzięki prowadzonym obserwacjom, doświadczeniom i przeniesieniu w czasie można poznać sekrety wybranych roślin i sposoby ich wędrówek.  Odbiorcy zawierają bliższą znajomość z lepiężnikiem, mniszkiem, leszczyną, łopianem i jabłonią.

"Niezwykłe wędrówki roślin"
Etap edukacyjny:  IV-VIII
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz.; max liczba uczestników 25 osoby; miejsce zajęć  - ścieżka Wawrzyńca Szkolnika;

Całkiem niewinne pytanie - dlaczego i jakimi drogami się poruszamy? - naprowadzić może do niespodziewanych wniosków i skierować myśli uczestników zajęć na nowe tory (sic!).  Z pozoru nieruchome rośliny dbają o to, żeby zajmować nowe miejsca. O tym jak to robią można dowiedzieć się podczas zajęć na ścieżce edukacyjnej BgPN.

"Niezwykłe wędrówki roślin"
Etap edukacyjny:  szkoły ponadpodstawowe i osoby dorosłe
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz.; max liczba uczestników 25 osoby; miejsce zajęć  - ścieżka Wawrzyńca Szkolnika;

Zdawałoby się, że mniszek, jabłoń, czy orzeszek laskowy są powszechnie znane. Wiadomo też, że rośliny nie potrafią chodzić.  Z drugiej strony zaś nie jest tajemnicą, że rośliny zajmują nowe tereny. Jak to robią? Dzięki obserwacjom i prostym doświadczeniom podczas zajęć na ścieżce edukacyjnej można przyjrzeć się roślinom z innego punktu widzenia i sprawdzić ich mobilność ;)

OSWAJAMY LAS. MÓJ, TWÓJ, NASZ

"Oswajamy las. Mój, twój, nasz"
Etap edukacyjny:  Przedszkole
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz.; max liczba uczestników 25 osoby

Uczestnicy idą na wycieczkę - poznają zasady zachowania się w grupie, szukają tropów i śladów zostawionych przez duże zwierzęta, oswajają las - moje drzewo ma na imię ... , jest duże/małe, jest grube/chude, jest wysokie/niskie, ma igły/liście, jego kora jest szorstka/gładka, a owocami są szyszki/bukwie/... .

"Oswajamy las. Mój, twój, nasz"
Etap edukacyjny:  klasy I-III
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz.; max liczba uczestników 25 osoby

Uczestnicy biorą udział w wycieczce w czasie której szukają tropów i śladów zostawionych przez małe i duże zwierzęta oraz biorą udział w bezkrwawych łowach (przeprowadzanie odłowu drobnych zwierząt, ich obserwacja i wypuszczenie do środowiska). Jakie zwierzęta żyją w koronach drzew, w podszycie, w runie i w ściółce. Drzewa liściaste i iglaste wokół nas.

"Oswajamy las. Co daje nam las"
Etap edukacyjny:  klasy IV-VIII
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz.; max liczba uczestników 25 osoby

Piętra lasu. Jakie funkcje pełni las? Poznajemy popularne gatunki roślin i zwierząt oraz ich rolę jaką pełnią w lesie oraz gospodarce człowieka. Zastanowimy się wspólnie nad pytaniami: Kim jestem i kim chcę być? Czy chcę być blisko lasu? Kto pracuje w lesie? jakie zawody są związane z lasem, czy leśniczy to myśliwy?

"Przyroda i człowiek"
Etap edukacyjny:  szkoła średnia
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz.; max liczba uczestników 25 osoby

W czasie zajęć terenowych uczestnicy poznają obieg materii na przykładzie lasu, poznają różnice między lasem pierwotnym i lasem gospodarczym oraz monokulturą. Podczas zajęć poruszane są zagadnienia związane ze wzajemnymi interakcjami między człowiekiem a przyrodą - kulturą a naturą; ochrona przyrody.

ROŚLINY W SŁUŻBIE CZŁOWIEKA

W zależności od wieku odbiorców prowadzący zajęcia rozszerza zakres merytoryczny zajęć poprzez poruszanie dodatkowych tematów oraz dostosowuje język wypowiedzi do wieku i percepcji uczestników.

"Rośliny w służbie człowieka"
Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa klasy I-III,
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 h max liczba uczestników max. 25.

Uczniowie poznają:
1. Zajęcia mogą obejmować dwie formy: wycieczkę terenową połączoną z wcześniejszym zwiedzaniem ogrodu roślin babiogórskich oraz same zajęcia terenowe na ścieżce "Mokry Kozub", "Śladami Wawrzyńca Szkolnika". 
Wyjście na ścieżkę połączone z warsztatami na temat roli roślinności w życiu człowieka. Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują szkła powiększające i pod okiem przewodnika prowadzą poszukiwania ciekawych roślin w lesie i na łące. Uczestnicy rozpoznają rośliny i dowiadują się o ich właściwościach leczniczych lub trujących.
W końcowej  fazie zajęć następuje rekapitulacja i omówienie spotkanych po drodze ciekawych gatunków.

"Rośliny w służbie człowieka"
Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa klasy IV-VIII,
Charakter zajęć: stacjonarno ? terenowe, czas trwania 2 do 3 h max liczba uczestników max. 25.

W zależności od wieku odbiorców prowadzący zajęcia rozszerza zakres merytoryczny zajęć poprzez poruszanie dodatkowych tematów oraz dostosowuje język wypowiedzi do wieku i percepcji uczestników.
Uczniowie poznają:
1. Zajęcia mogą obejmować dwie formy: wycieczkę terenową połączoną z wcześniejszym zwiedzaniem ogrodu roślin babiogórskich oraz same zajęcia terenowe na ścieżce "Mokry Kozub", "Śladami Wawrzyńca Szkolnika".
Wyjście na ścieżkę połączone z warsztatami na temat roli roślinności w życiu człowieka. Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują szkła powiększające i pod okiem przewodnika prowadzą poszukiwania ciekawych roślin w lesie i na łące. Uczestnicy rozpoznają rośliny i dowiadują się o ich właściwościach leczniczych lub trujących.
W końcowej  fazie zajęć następuje rekapitulacja i omówienie spotkanych po drodze ciekawych gatunków.
2. Dodatkowym poszerzeniem zajęć dla klas starszych jest wycieczka wzbogacona o elementy praktycznej sztuki przetrwania w lesie takich jak umiejętność poruszania się w terenie leśnym, radzenia sobie w przypadkach niepogody etc.
3. Na życzenie zajęcia mogą być również wzbogacone o prezentacje multimedialną poświęconą w/w tematom.

"Rośliny w służbie człowieka"
Etap edukacyjny: Szkoła średnia,
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 h max liczba uczestników max. 25.

Uczniowie poznają:
1. Zajęcia mogą obejmować dwie formy: wycieczkę terenową połączoną z wcześniejszym zwiedzaniem wystawy stałej i ogrodu roślin babiogórskich oraz same zajęcia terenowe na ścieżce "Mokry Kozub", "Śladami Wawrzyńca Szkolnika" oraz w oparciu o nowe ścieżki edukacyjne wytyczone w roku bieżącym.
Wyjście na ścieżkę połączone z warsztatami na temat roli roślinności w życiu człowieka. Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują szkła powiększające i pod okiem przewodnika prowadzą poszukiwania ciekawych roślin w lesie i na łące. Uczestnicy rozpoznają rośliny i dowiadują się o ich właściwościach leczniczych lub trujących.
W końcowej  fazie zajęć następuje rekapitulacja i omówienie spotkanych po drodze ciekawych gatunków.
2. Dodatkowym poszerzeniem zajęć dla klas starszych jest wycieczka wzbogacona o elementy praktycznej sztuki przetrwania w lesie takich jak umiejętność poruszania się w terenie leśnym, radzenia sobie w przypadkach niepogody etc.
3. Na życzenie zajęcia mogą być również wzbogacone o prezentacje multimedialną poświęconą w/w tematom.
4. Dodatkowym modułem dla klas szkół średnich jest również możliwość wzbogacenia wycieczki terenowej o zajęcia z GPS po wcześniejszej prezentacji dot. tej technologii i jej wykorzystania w turystyce.

TAJEMNICZY OGRÓD

"Tajemniczy ogród"
Etap edukacyjny: przedszkola
"Tajemniczy ogród"
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz.; max liczba uczestników 25 osoby.

Dzieci poznając wybrane gatunki wkraczają w tajemniczy świat roślin. Prowadzą proste obserwacje przyrodnicze, sięgają do własnych doświadczeń, co pozwala im odkryć niektóre niezwykle przystosowania roślin. Wykonują samodzielnie proste pamiątki z pobytu w babiogórskim ogrodzie zmysłów i uczą się, że zmysły są bardzo istotnym narzędziem w codziennym życiu.

"Tajemniczy ogród"
Etap edukacyjny:  klasy I-III i klasy "zero"
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz. ; max liczba uczestników 25 osoby.

Uczestnicy zapoznają się z wybranymi przedstawicielami świata roślin poprzez doznania zmysłowe. Przy pomocy obserwacji, pokazu, opowiadania, odwołania do doświadczeń, zmiana perspektywy,  a nawet prowokacji i wykorzystania zmysłów odbiorcy poznają niektóre tajniki roślin oraz samodzielnie odkrywają wiele różnych zależności i powiązań w przyrodzie.  Bliskiemu obcowaniu ze światem roślin towarzyszy poruszenie takich zagadnień, jak: zmysły i ich rola, wzrok, dotyk, smak, słuch, czy różnorodność świata roślin   Udział w zajęciach przewiduje pewną aktywność - własnoręcznie wykonaną pamiątkę z zajęć.

"Tajemniczy ogród"
Etap edukacyjny:  klasy IV-VIII
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz. ; max liczba uczestników 25 osoby.

Zajęcia mają na celu uświadomienie uczestnikom bogactwa świata roślin poprzez doznania zmysłowe. Wykorzystanie takich metod, jak: obserwacja, pokaz, opowiadanie, odwołanie do doświadczeń, zmiana perspektywy,  prowokacja, odwołanie do zmysłów pozwala uczestnikom bezpośrednio i osobiście doświadczyć różnorodności w świecie roślin. Każdy może przekonać się o znaczeniu zmysłów (wzroku, słuchu, zapachu, dotyku i smaku) w życiu codziennym, a także o niezwykłej różnorodności przyrody i niekiedy bardzo wyszukanych przystosowaniach do życia w danym środowisku. Bezpośredni  kontakt z roślinami i emocje zapewniają także własnoręcznie wykonywane prace, stanowiące miłą pamiątkę z pobytu w BgPN.

"Tajemniczy ogród"
Etap edukacyjny:  szkoły ponadpodstawowe i osoby dorosłe
Charakter zajęć: terenowe; czas trwania - do 2 godz. ; max liczba uczestników 25 osoby.

Uczestnicy zajęć poprzez doznania zmysłowe poznają bogactwo świata roślin. Metody: obserwacja, odwołanie do doświadczeń i zmysłów, a także zmiana perspektywy pozwalają zbliżyć się do takich tematów jak zmysły i ich rola w życiu człowieka, różnorodność  biologiczna,  ekologia i przystosowania roślin do życia w różnych środowiskach. Samodzielnie przeprowadzone obserwacje i poszukiwania na terenie Ogrodu oraz praca własna sprawiają, że uczestnicy zajęć na długo zatrzymują w pamięci wizytę w Parku.

WODA NIEZWYKŁA CIECZ

"Woda niezwykła ciecz"
Etap edukacyjny: przedszkola
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 h max liczba uczestników max. 25.
Dzieci poznają zasoby wody na naszej planecie, jej krążenie w przyrodzie, poznają właściwości wody oraz jej znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin. W czasie wyprawy po ścieżce dydaktycznej zapoznają się z walorami przyrodniczymi i roślinnością Babiej Góry w kontekście siedlisk wodnych.

"Życie w kropli wody"
Etap edukacyjny:  klasy I-III
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 h max liczba uczestników max. 25.
Zajęcia mają na celu uświadomienie uczniom faktu, że woda jest najistotniejszym czynnikiem, bez którego niemożliwe byłoby życie na Ziemi oraz poznanie budowy, właściwości oraz występowania i obiegu wody w przyrodzie. Podczas zajęć dzieci pracują z kartami pracy.

"Życie w kropli wody"
Etap edukacyjny:  klasy IV-VIII
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 h max liczba uczestników max. 25.
Zapoznanie uczestników z organizmami żyjącymi w górskich wodach. Dodatkowo samodzielnie badają podstawowe parametry pobranych próbek wody za pomocą prostych metod analitycznych (m.in.: pH, twardość, zwartość tlenu). Poznanie właściwości wody i jej roli w życiu organizmów żywych. Zapoznanie z niektórymi właściwościami fizykochemicznymi wody. Obserwowanie żywych organizmów w badanych próbkach wody. Podczas zajęć dzieci pracują z kartami pracy.

"Życie w kropli wody"
Etap edukacyjny:  szkoły ponadpodstawowe
Charakter zajęć: stacjonarno - terenowe, czas trwania 2 h max liczba uczestników max. 25.

Zajęcia mają na celu uświadomienie faktu, że woda jest najistotniejszym czynnikiem, bez którego niemożliwe byłoby życie na Ziemi oraz poznanie budowy, właściwości oraz występowania i obiegu wody w przyrodzie. Badanie pobranych próbek wody za pomocą prostych metod analitycznych (m.in.: pH, twardość, zwartość tlenu). W trakcie zajęć uczestnicy  pracują nad tematami dotyczącymi środowiska wodnego (potok, rzeka) zasobów wodnych swojego regionu, organizmów wodnych (rośliny i zwierzęta) oraz ich przystosowania do życia w danym środowisku). Określanie właściwości fizyko - chemicznych wody.

 

Kanał RSS

Komunikat turystyczny

z dnia 13.09.2019 r.

Warunki turystyczne na Babiej Górze. Wszystkich wybierających się na babiogórskie szlaki prosimy o rozwagę i ostrożność szczególnie przy schodzeniu. Warunki pogodowe na Babiej Górze mogą bardzo szybko ulegać zmianie, dlatego też zawsze trzeba być przygotowanym na znaczne pogorszenie pogody. UWAGA! Szlak żółty "Akademicka Perć" jest otwarty z dniem 27 maja. Wystawa Stała w Dyrekcji BgPN czynna od 9.00 do 17.00 od wtorku do niedzieli. Opłaty za wstęp na teren Parku pobierane są w okresie od 29 marca do 30 listopada. Na terenie BgPN obowiązuje zakaz wprowadzania psów.
więcej

Pogoda

12

Przy Dyrekcji BgPN w Zawoi Barańcowej
Data: 13.09.2019 r.
Godzina: 9.09
Wiatr: łagodny
Opad: brak
Pokrywa śnieżna: brak
Widoczność: bardzo dobra

Newsletter